Notes about an approach to epistemological beliefs
DOI:
https://doi.org/10.35319/yachay.20217329Keywords:
Epistemological beliefs, implicit theories, ideas, knowledgeAbstract
Research related to the processes of teaching and learning have experienced a change of direction from the teaching/teachercentred conception towards the centrality of learning/student as the articulating core idea. Nevertheless, and considering the difficulties that are generated in the transformation processes, it becomes apparent that there is a need to attend to an element that until now seemingly has not been taken into account: the beliefs of the protagonists in these processes. Thus a first approach is presented to the idea of what is denominated epistemological beliefs and also implicit ideas.
Downloads
References
ANTÓN NUÑO María Ascensión, Docencia universitaria: concepciones y evaluación de los aprendizajes: estudio de casos, Tesis doctoral, Universidad de Burgos, Burgos 2012.
HERRERO LOZANO Julián, Creencias que dañan, creencias que sanan, Fundación Herrero Lozano, Madrid 2004.
LEAL SOTO Francisco, “Creencias epistemológicas generales, académicas y disciplinares en relación con el contexto” en Universitas Psychologica 9/2 (2009) 381-392 [en línea] en https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-2.cega. (fecha de consulta 28.09.2009).
LEAL SOTO Francisco, “Efecto de la formación docente inicial en las creencias epistemológicas” en Revista Iberomericana de Educación 36/7 (2005) [en línea], en http://www.rieoei.org/deloslectores/803Leal.PDF (fecha de consulta 30.08.2009).
MULLER Sara – REBMANN Karin – LIEBSCH Elisabeth, “Las creencias de los formadores acerca del conocimiento y el aprendizaje: un estudio piloto”, en Revista Europea de Formación Profesional 45 (2008) 99-119.
ORTEGA Y GASSET José, Ideas y creencias, Revista de Occidente, Madrid 1970.
POZO Juan Ignacio et al. “Las ideas de los alumnos sobre la ciencia como teorías implícitas” en Infancia y Aprendizaje 57 (1992) 3-22 [en línea], en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/48386.pdf (fecha de consulta 31.12.2009).
RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ Lourdes, Análisis de las creencias epistemológicas en estudiantes universitarios, Tesis de Maestría en Desarrollo Social, Universidad de Barranquilla, Baranquilla 1995.
VIGLIOTTI Ana – MACCHIAROLA Viviana, “Teorías implícitas, innovación educativa y formación profesional de docentes”, en Alternativas 29 (2002) 67-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista YACHAY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
De acuerdo a la Ley 1322 de Derechos de Autor en Bolivia, la Revista YACHAY respeta los derechos morales de los autores, amparando la parternidad e integridad de sus obras publicadas.